Vaccinatie

Wij maken graag een advies op maat voor de vaccinaties van uw kat.

Wij hanteren verschillende vaccinatieschema's voor binnen- en buitenkatten, katten die naar het pension gaan of katten met chronische niesziekte. We geven dus alleen de vaccinaties die voor uw kat van belang zijn! We vaccineren ter voorkoming van de volgende ziektes:

Kattenziekte

Kattenziekte is een zeer ernstige aandoening, vooral jonge kittens worden besmet en zijn gevoelig. Het virus (een parvo virus) infecteert het maagdarmkanaal van de kat. Kittens kunnen ook besmet worden in de baarmoeder. Het virus is erg besmettelijk en kan zeer lang in de omgeving overleven. Een kat met kattenziekte heeft overvloedig braken en diarree, verminderde eetlust en koorts. Katten kunnen daardoor erg snel uitdrogen. In veel gevallen verloopt deze ziekte dodelijk.

Na een jarenlange afwezigheid heeft deze ziekte de afgelopen jaren op een aantal plaatsen in Nederland weer de kop opgestoken met veel sterfgevallen tot gevolg. Door uw kat te laten vaccineren voorkomt u dat uw kat deze ziekte oploopt. En hoe meer katten gevaccineerd zijn, hoe groter de kans dat wij dit virus weer kwijt raken!

Niesziekte

Niesziekte is de meest voorkomende infectieuze aandoening bij katten. Het wordt veroorzaakt door een combinatie van bacteriën en virussen en het is een heel besmettelijke ziekte.

Het grootste probleem van niesziekte is dat er een chronische vorm kan ontstaan, vooral bij dieren die de eerste infectie opliepen als kitten. Deze katten kunnen hun leven lang aan infecties van de ademhalingswegen lijden. Dit is zowel voor de kat als voor de eigenaar onaangenaam.

Het vaccin werkt tegen de meest voorkomende virussen die niesziekte veroorzaken (herpes- en calici virus).

Hondsdolheid

Gaat u met uw kat naar het buitenland, dan is het nodig en verplicht om te vaccineren tegen rabiës. Deze vaccinatie is 3 jaar geldig.